舞台の特徴

Stage Mechanisms

工夫溢れる舞台装置

1.上手(かみて) Kamite

舞台に向かって右手。

Stage left.

2.下手(しもて)Shimote

舞台に向かって左手。

Stage right.

 


3.附け打ち(つけうち)Tsukeuchi

舞台上手で、床に置いた板を両手に持った2本の柝で叩く道具「附け」を打つ人。

 

The person who strikes the tsuke wooden clappers placed at stage left.

4.太夫台(たゆうだい)Tayu-dai

太夫・三味線の座る台座。登場時に回転する台もある。

 

The pedestal on which the Tayū chanter and shamisen player sit. There are also pedestals which rotate for the chanter and shamisen player's first appearance.


5.桟敷(さじき)Sajiki

客席の左右と二階正面に作られた板敷きの上席。

 

Audience gallery seating with wooden flooring.

6.廻り舞台(まわりぶたい)Mawari-butai

奈落(舞台下)の装置で回転させ、舞台転換を行う。

 

A revolving stage that allows for quick set changes.


7.セリ Seri

役者や大道具を登場させる舞台上の切り穴。

 

A trapdoor in the middle of the stage used for the appearance of actors and props.

8.奈落 Naraku

舞台下。中央は舞台を回す装置。

 

Under the stage. The center houses the mawari-butai equipment.


9.枡席(ますせき)Masuseki

江戸時代から芝居小屋などで使われるようになった観客席。土間・板敷きの間を木などで四角に仕切ったものを「一桝」として観客に提供したことから、桝席と呼ばれるようになった。

 

The style of audience seating used in theaters since the Edo period, consisting of a dirt or wooden floor divided into square boxes.

10.歩み(あゆみ)Ayumi

売り子が茶や弁当などを売り歩くための道。

 

Walkways for salesgirls and boys to sell tea and lunchboxes.


11.幕(まく)Maku

歌舞伎と言えば思い出される、柿(橙)・黒・萌葱(緑)3色縞の定式幕のほか、固有の幕を備えている会場も多い。

 

Curtain. Other than the traditional kabuki orange, black, and green curtain, many theaters feature their own unique curtains.

12.下座(げざ)Geza

御簾(みす)の内側で、三味線・太鼓・かね鉦など効果音を演奏する。

 

 

The accompanying music and sound effects produced behind a bamboo curtain at stage right.


13.スッポン Suppon

役者の登場する切り穴。花道を73 に分けたところにあるため、七三(しちさん)とも。

 

 

A trapdoor in the hanamichi walkway used for actor appearances and exits.

14.鳥屋口(とやぐち)Toyaguchi

花道の客席側の端にある小屋(鳥屋)の出入り口。ここから役者が花道へ出入りする。

 

 

The hanamichi entrance located at the back of the audience seating, used for actor appearances and exits.


15.花道 Hanamichi

舞台から客席に突き出た廊下のような部分。下手のものを「本花道(ほんはなみち)」、上手のものを「仮花道(かりはなみち)」という。仮花道は芝居小屋に臨時で設置されることが多いが、常設されている場合もある。

 

 

A walkway extending from the stage into the audience seating. The hanamichi at stage right is known as the hon-hanamichi, and the hanamichi at stage left is known as the kari-hanamichi. At many theaters which lack a kari-hanamichi, a temporary one is built for performances.